Wednesday, 30 December 2009

Sifat Budak-budak Yang Best

Syabab itu pemuda. Shabwah itu pula kebudak2an.

Sangat hebat seandainya syabab itu tidak memiliki sifat shabwah. Inilah yang dikatakan oleh Rasulullah dalam satu hadis yang disahihkan oleh Albani suatu ketika dulu.

إن ربّك ليعجب للشّاب لا صبوة له
“Sesungguhnya Tuhanmu kagum kepada pemuda yang tidak memiliki sifat shabwah (kejahilan dan keanak-anakan).”

Apa sifat budak yang biasa bagi mereka? Yang ni boleh kita cari n baca sama2 kat internet atau buku parenting. Kalau tengok budak2 pun boleh sedar sifat n perwatakan dorang. Bawah ni ada sedikit yang aku terjumpa.

1. Setiap benda dibuat, mesti nak dipuji dan dihargai
Contohnya dia dah mintak awal2, apa yang dia akan dapat kalau dapat nombor satu dalam exam. Adakah kanak2 ini tidak ikhlas? Owh, tidak. Mereka masih belajar sebenarnya.

2. Cuba lari dari masalah, tapi xmahu menyelesaikannya.
Dia tahu hidup dia ada banyak masalah, tapi xcukup berani untuk selesaikannya. Mungkin kerana ketakutannya untuk bertindak atau melakukan perubahan.


3. Setiap benda dilakukan mesti hendakkan keseronokan
Selagi mana benda itu tak seronok, minat dia xkan datang. Dia akan jadi bosan, then terus tinggalkan kerja tu. Apa kau ingat setiap benda dalam dunia ni mesti seronok ker? Ada masanya kita kena suffer sedikit untuk dapatkan keseronokan yang berpanjangan.

4. Pentingkan diri.
“Apa yang aku buat, aku mesti dapat benefit. Aku xsuka kalau apa yang aku buat rugikan diri aku sendiri. Orang lain rugi, lantakla, aku xpeduli.” Macam tu kot kata2 hatinya. Kita kena belajar untuk mula memikirkan untuk orang lain sebenarnya. Hadapi susah senang bersama2. Jangan asyik complaint jer.

5. Xbanyak berfikir.
Jadi budak2 ni seronok sebab xbanyak benda perlu dipertimbangkan dalam hidup. Semua benda dalam hidupnya dah difikirkan oleh orang lain yang lebih dewasa eg mak ayah atau cikgunya. Bila xbanyak berfikir, neuron2 dalam otak kurang dijanakan, menjadikannya agak slow dalam belajar. Xsesuai untuk proses tumbesaran. Agak berbahaya jika tiba2 dipaksa untuk berfikir bila masalah tiba2 datang.

6. Dll. Sambung kemudian n bila2 lagi.

Aha, yang penting, kita perlu transform / hijrah untuk menjadi semakin matang / dewasa. Tahun 2010 pun nak dekat dah. Dengan kematangan itulah akan terserlah kebijaksanaan kita. Kebijaksanaan inilah yang akan digunakan untuk deal dengan setiap benda yang berlaku di sekeliling kita. Dakwah apatah lagi memang memerlukan kepada hikmah @ kebijaksanaan. Tidak ada istilah “sudah terlambat” dalam melakukan kebaikan.

Sunday, 27 December 2009

10 Minute: SEIC IV

Alhamdulillah, badan ini telah dipenatkan dengan amal yang berfaedah kepada diri dan orang lain. SEIC IV akhirnya melabuhkan tirai pagi tadi, melengkapkan lima hari aku tak balik2 rumah. Stats n homework lain tengah beratur menunggu untuk disiapkan. Btw, terima kasih kepada Pure Base Training Centre yang telah menganjurkan kem ini. Pengalaman bersiang malam dengan ikhwah memang membahagiakan. Ibarat berkawan dengan penjual minyak wangi.
Mak aku pesan, orang laki2 ni, xboleh duduk rumah lama2 sangat. "Pergi dakwah luar tu!"

First time dapat pengalaman menjadi facilitator kepada pelajar2 lepasan SPM yang telah dihalaqahkan di sekolah masing2. Mudah2an mereka terus beristiqamah dengan Halaqah Lepasan SPM pulak cuti 6 bulan ni. Iman itu tidak senang dijaga di rumah sebagaimana di sekolah dulu.


Anyway, ada sedikit bingkisan setelah blog ini telah lama tidak diupdate. Alhamdulillah, persembahan selamba daripada barisan facilitator untuk MAKSI semalam sebenarnya diciplak sikit daripada filem pendek di bawah ini. Cuma latar Serejevo ditukarkan ke Palestin.
Tajuk tetap sama: 10 Minutes.



Mudah2an masa yang terluang di rumah dapat dimanfaatkan sebaiknya. Ingatlah, hargai setiap 10 minit yang berlalu. Isikan masa dengan sebanyak perkara bermanfaat yang mungkin, bukan hanya dengan one-single aktiviti sia2 sahaja.

Demi Masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya menaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.
[al Asr, 103]

Saturday, 19 December 2009

Apa Illuminati?

Ini hanyalah muntahan daripada kepala otak yang baru lepas berserabut

Peristiwa 1
“Semasa mereka sampai ke Darul al-Nadwah seperti yang dijanjikan, mereka telah dihalang seketika oleh Iblis yang menyamar dengan berpakaian seperti seorang syeikh yang mulia iaitu pakaian ahli zuhud. Iblis berdiri di pintu masuk lalu mereka semua bertanya: "Siapa tuan syeikh ini?" Jawab Iblis: "Aku seorang syeikh dari Najd telah mendengar berita perjumpaan ini dan aku datang untuk mengikuti perbahasan kamu semoga aku boleh menyumbang sesuatu yang tidak merugikan kamu, pendapat ataupunnasihat". Lantas mereka pun menjawab, "Betapabaiknya cadangan itu, ayuh! persilakan masuk".
[Ar Rahiq al Makhtum]

Peristiwa 2
“Semasa tentera Makkah mula bergerak, Quraisy teringat permusuhan dengan kabilah-kabilah Banu Bakr, mereka takut kabilah ini akan menikam mereka dari belakang, jadi mereka akan tersepit di antara dua musuh, hampir-hampir permasalahan ini melemah dan menggagalkan usaha mereka, tetapi iblis telah menjelma dalam rupa paras Suraqah bin Malik Ibnu Ja'syam al-Mudlaji, ketua Kabilah Banu Kinanah, dengan menyeru kepada mereka kalian: Aku adalah penjamin kepada kamu di mana Kinanah tidak akan menyerang dari belakang kamu, suatu hal yang kamu tidak senang dengannya.”
[Ar Rahiq al Makhtum]

• Kalau nak cakap pasal illuminati, dua peristiwa sirah ini sentiasa terlintas dalam fikiran aku. Satu, kisah iblis meeting bersama2 dengan pemimpin Quraisy sehingga keluar resolusi paling hina: membunuh Rasulullah beramai-ramai. Lagi satu, Iblis ni menyerupai Suraqah untuk memberi jaminan keselamatan kepada kaum Kafir semasa Perang Badar.

• Kedua-duanya ada persamaan: Iblis menyerupai manusia biasa, bahkan seorang yang nampak berketokohan tinggi. Kehadirannya memberi sumbangan idea dan motivasi kepada manusia2 yang berkumpul untuk merancang kerja jahat mereka.

• Wiktionary bagi definisi Illuminati macam ni. Kumpulan elit rahsia sedunia yang mempunyai objektif mantop menguasai manusia sehingga manusia2 ni menyerah diri kepada mereka dengan rela. Tetapi wiktionary katakan society ini sebagai “alleged”. Entah ada, entah x.
An alleged global, elite, secret society which has as its ultimate objective the subjugation of humanity

• Teori kewujudannya memang banyak dibincangkan. Siapa illuminati, apa dibincangkan, kekuatan pengaruh mereka, dekat mana meeting, macam mana meeting, aku xminat nak ikuti discussion panjang tu. Yang ni boleh jumpa n cari kat internet. The Arrival pun ada cerita pasal Secret Society ni yang membawa kepada New World Order.


• Memadai rasanya bagi kita untuk menyedari sememangnya ada suatu kumpulan yang [menjadi mastermind rancang kejahatan atas muka bumi], [mempunyai pengaruh kuat sehingga mampu mengawal manusia], [mengajak manusia lari daripada Allah dan mensyirikkan-Nya dengan sesuatu] dan [lain2], namun dalam masa yang sama [kita sedari keberadaan dan seruannya]

• Di sinilah letaknya peranan Iblis yang akan menyumbang idea dan sokongannya kepada kumpulan manusia ini. Tujuannya sudah pasti untuk menyesatkan manusia daripada jalan Allah. Bukankah dia telah berjanji di depan Allah untuk menyesatkan anak cucu Adam. Dan sudah pasti dia sudah bersedia dengan pelbagai rancangan jahat yang licik. Rancangan inilah dibisik dan dipandu oleh Iblis sebagai satu cara baginya untuk menunaikan janji jahatnya kepada Allah suatu ketika dulu.

Iblis menjawab: "Karena Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus,
[al A'raaf, 7:16]

• Jadi apa sikap kita? Kita sambung bila2 nanti.


وَقَالَ الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا بَلْ مَكْرُ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ إِذْ تَأْمُرُونَنَا أَنْ نَكْفُرَ بِاللَّهِ وَنَجْعَلَ لَهُ أَنْدَادًا
Dan orang-orang yang dianggap lemah berkata kepada orang-orang yang menyombongkan diri: "(Tidak) sebenarnya tipu daya (mu) di waktu malam dan siang (yang menghalangi kami), ketika kamu menyeru kami supaya kami kafir kepada Allah dan menjadikan sekutu-sekutu bagi-Nya".
[Saba’, 34:33]

Kalau ada illuminati yang kerjanya merancang kerja2 jahat (menjauhkan manusia daripada jalan Allah) siang dan malam, kita juga perlu meramaikan lagi dai yang sanggup berfikir dan bekerja siang dan malam merancang kerja2 baik.

Wednesday, 16 December 2009

Graping = [Menganggur]?

Menganggur itu bukan tanam anggur
Dan anda tidak dikira menganggur jika anda tanam anggur

Menganggur merupakan jawapan yang paling xbest diberikan jika orang bertanya tentang pekerjaan anda, tetapi anda sebenarnya tiada pekerjaan pun. Ia sangat memalukan.

Dan sebenarnya ada jugak manusia yang phobia bila habis belajar, takut tak dapat kerja. Bila dah tak dapat kerja tu lah orang akan panggil penganggur. Orang macam ni akan berusaha sungguh2 untuk dapatkan kerja. Dia akan buka surat khabar tengok job vacancy, suruh kawan carikan kerja, sediakan diri untuk sedia diinterview dan lain2 lagi.

Tapi, ada jugak orang yang xkesah walaupun dapat title penganggur. Orang macam ni berkemungkinan dijangkiti penyakit malas. Sikap berharap dengan pertolongan orang tanpa bekerja dengan usaha sendiri memang tak bawa diri tu ke mana. Umpama parasit yang hidup di badan orang gemuk; memang banyak makanan boleh dapat. Tapi, xkan la kita hendak jadi parasit.

Bila cerita pasal tajuk ini, aku tertarik dengan artikel dakwatuna di sini [Pengangguran Haraki]. Aku pastekan perenggan awal. Bakinya boleh dibaca di link asal. Fenomena seorang dai yang menganggur sebenarnya amat menakutkan. Manusia ini pastinya, jika dirinya tidak disibukkan dengan kebaikan, dia akan disibukkan dengan kejahatan dan perkara sia2.


Apa yang penganggur ini akan buat? Dia isi masanya bermain game, tengok movie, baca anime dan perkara pelik2 yang tidak melambangkan kematangan dirinya sebagai seorang yang sudah dewasa, apatah lagi seorang dai.

Lebih parah lagi bagi dai itu mensibukkan diri dengan kejahatan. Mata digunakan untuk memandang maksiat, kaki digunakan untuk berjalan ke tempat sia-sia, lidah digunakan untuk mengumpat dan mencaci manusia lain dan lain-lain lagi. Seoalah-olahnya nikmat yang dia dapat, merupakan hasil usaha dirinya sahaja, bukan daripada Allah.

Dan ada juga “this so called dai” yang bila sudah tiada kerja nak dibuat (padahal banyak jer...), dia mula nak cari gaduh dengan dai2 lain. Dengki dengan prestasi dai lain, tapi xreti mensalurkannya pada tempat yang betul. Ini yang sampai berusaha menghalang manusia daripada jalan2 Allah. Wa al Iazu billah.

Sibuk / pening kepala dengan kebaikan itu bagus sebenarnya. Cukuplah hadis di bawah ini menjadi bukti kasih sayang Allah kepada hamba-Nya yang bersungguh-sunggu mendekati-Nya. Jangan sampai kita menjadi serik melakukan kebaikan, tetapi yakinlah dengan kelebihan dan manfaat yang akan kita berikan kepada manusia lain.
وَ مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِيْ بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُهُ عَلَيْهِ وَ مَا زَالَ عَبْدِيْ يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَوَفِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ
Dan tiada seseorang hambaKu yang bertaqarrub kepadaKu dengan sesuatu yang lebih kucintai daripada ia menunaikan segala yang Kufardhukan ke atas dirinya. Dan hendaklah hambaku bertaqarrub kepadaKu dengan Nawafil, sehingga Aku mencintainya.
[HR Bukhari]

Sama-sama mengenali diri. Kita katakan full time dai, tapi ada juga masa yang kita buang2kan. Mengakui diri penuh kelemahan, banyak dosa, tetapi tidak berusaha untuk menguatkan diri / bertaubat dari dosa tersebut. Habis tu, siapakah diri kita sebenarnya?

Ada beragam penyakit tarbawi yang sangat berbahaya, jika ia tersebar dalam barisan dakwah, dan mendapatkan tempat dalam jiwa personelnya, maka pasti yang terjadi adalah keterpurukan, keguguran, menarik diri dan meninggalkan kancah dakwah secara diam-diam, kemudian kebangkrutan dalam arti yang luas dan menyeluruh

Di antara penyakit tersebut dan utamanya adalah al-bithalah ad-da’awiyah (pengangguran da’awi) atau al-kasal al-haraki (kemalasan haraki) atau futur, al-faragh (tidak ada pekerjaan), al-qu’ud ‘anil ‘amal (berpangku tangan), at-taqa’us ‘an ada’ al-wajib (tidak menunaikan kewajiban), at-tanashshul minal qiyam bil maham ad-da’awiyah (tidak menjalankan tugas-tugas da’wah) yang sangat beragam, istimra’ halat ar-rahah (terbiasa menikmati suasana santai), at-taharrur min tahammul at-tabi’ah wal mas-uliyyah (berlepas diri dari upaya memikul beban dan tanggung jawab).

Semua tadi merupakan gejala satu penyakit yang jika menimpa para aktivis di medan dakwah dan harakah, niscaya menimpa pada posisi yang mematikan, kecuali jika segera mendapatkan kebangkitan hati, atau mengambil ibrah dari suatu mau’izhah, atau mengambil manfaat dari suatu nasihat, dan tentunya, sebelum, saat dan setelah itu ia mendapatkan rahmat, kebersamaan dan taufiq Allah SWT.

Monday, 14 December 2009

Apabila Zweimer Berkata-kata

  • Dalam hidup ni, kadang-kadang kita perlu mendengar pandangan dan apa yang dikatakan oleh musuh-musuh kita.
  • Kebiasaannya merekalah yang akan memberikan gambaran yang jujur tentang kelemahan dan kekuatan diri kita, walaupun di sisi lain mereka tetap akan menunjukkan bahawa merekalah yang lebih kuat dan akan menang. Psy-war la katakan.
  • Itu tidak penting. Yang penting ialah kita menyedari dan cuba memperbaiki kelemahan yang wujud di sisi kita.
  • Di bawah ni aku paste-kan pidato ucapan Zweimer, orang kuat Yahudi. See what he is talking about for us to ponder.
Saudara-saudara seperjuangan!

Salam bagi kalian semua. Semua menyampaikan salam dari para tetua kita bagimu wahai pahlawan-pahlawan yahudi. Anda sekalian merupakan para pahlawan orang-orang yahudi, yang berjuang menegakkan agama kita, dan mengagungkannya di negara-negara islam. Sebab itu, Anda akan selalu memperoleh pertolongan dan pembelaan dari Elohim, Allah yang kita cintai, Maha Agung dan Maha Suci.

Saudara-saudara telah menunaikan tugas dengan sangat baik, tetapi di sekitar kita masih terdapat orang-orang yang tidak memahami misi kita ini. Kami berani mengatakan bahwa orang islam yang lari dari agamanya, kemudian berusaha memeluk agama yahudi, bukanlah orang yang sungguh-sungguh menghayati islam. Kebanyakan mereka yang keluar dari islam adalah salah satu dari tiga ini :
  • Anak yang tersisih dari keluarganya sehingga apatis terhadap islam dan tidak mengerti islam dengan benar.
  • Orang yang selalu masa bodoh terhadap perjuangan agama, dan setiap hari hanya memikirkan isi perut saja. Dia menghadapi kemelut ekonomi dan memerlukan sesuap nasi. Dia merupakan budak dari dunia,
  • Atau orang yang didorong oleh kepentingan nafsu pribadi.
Namun, yang perlu saudara-saudara perhatikan adalah bahwa tujuan misi yang telah diperjuangkan bangsa Yahudi dengan mengirim saudara-saudara ke negeri-negeri Islam, bukanlah untuk mengharapkan kaum muslim beralih ke agama Yahudi atau Kristen. Bukan itu. Tetapi tugasmu adalah mengeluarkan mereka dari islam, menjauhkan mereka dari islam, dan tidak berpikir mempertahankan agamanya. Di samping itu saudara-saudara harus menjadikan mereka jauh dari keluhuran budi, jauh dari watak yang baik.

Oleh karena itu, tugas saudara adalah membuka jalan agar kekuatan kolonial mampu menerobos benteng kerajaan islam. Cara ini telah Anda lakukan dengan baik seratus tahun lalu. Kita dan seluruh saudara kita sangat gembira dengan hasil perjuangan saudara selama ini.

Selama tiga abad silam, kita telah berhasil menguasai sektor pendidikan di negeri-negeri islam yang independen dan yang telah kita kuasai. Banyak pula yang belum kita kuasai sepenuhnya, tetapi masih bisa kita kendalikan.

Di wilayah negara-negara tersebut banyak perlindungan terhadap missionaris, gereja, organisasi, dan sekolah yang mengikuti petunjuk gereja Eropa dan Amerika. Banyak agen-agen kita yang bekerja di bawah tanah yang sama sekali tidak boleh ditunjukkan sekalipun dengan bahasa isyarat. Semuanya bisa karena hasil perjuangan saudara-saudara hingga mencapai hasil yang amat gemilang. Ini merupakan misi yang paling berbahaya di dunia sepanjang sejarah umat manusia.

Sarana yang telah saudara-saudara bawa saat ini ternyata mampu mengubah pikiran dunia mengikti kita. Itulah jalan yang telah saudara-saudara perjuangkan dengan susah payah untuk mengeluarkan kaum muslimin dari agamanya. Kini saudara-saudara telah berhasil mencetak kader-kader dari berbagai macam bangsa yang tidak mengenal hubungannya dengan Allah dan memang mereka tidak ada keinginan sedikitpun untuk mengerti tentang-Nya.

Saudara-saudara telah mengeluarkan kaum muslimin dari agama mereka, sekalipun mereka tetap enggan memakai baju yahudi atau baju kristen. Gaya hidup seperti itulah sasaran perjuangan kita, yakni para pemuda islam yang malas, enggan bekerja keras, cenderung berfoya-foya, hanya gemar mempelajari segala hal yang berkaitan dengan sensualitas dan nafsu syahwat, bekerja semata-mata demi mengejar kekayaan material dunia semata, memburu jabatan, memuaskan nafsunya, dan sebagainya.

Kini tugas saudara-saudara telah terlaksana dengan amat baik. Saudara-saudara telah mengagungkan agama kita semua, agama yahudi.

Saudara-saudara patut mengetahui bahwa para tetua kita sangat gembira dengan segala apa yang telah saudara-saudara hasilkan. Oleh sebab itu, lanjutkanlah perjuanganmu demi risalah agamamu. Semoga saudara-saudara semua mendapat berkat dari Tuhan kita, Elohim, Allah yang Maha Suci dan Maha Agung. Lanjutkanlah perjuangan ini hingga dunia benar-benar terberkati.
Sedut teks: fiqy.wordpress.com

Baru2 ni mfr5071 mintak aku komenkan pasal Illuminati
Terus aku teringat post ni yang dah lama dibiar jadi draft
So, post ni akan jadi mukaddimah dulu
insya-Allah akan ada yang menyusul

p/s Ada orang panggil aku illuminati. Macam teruk jer bunyinya

Saturday, 12 December 2009

Sedia Nak Kahwin

You’ve made my day.

Post kali ni untuk mengucapkan terima kasih tak terhingga kepada sesiapa yang telah wish birthday aku tempoh hari, 29 Nov lepas. Disebabkan busy yang melampau ditambah lagi dengan IA, EE dan exam yang kena diprioritikan, terlambat sikit nak reply dan ucapkan terima kasih ni.

Sampai satu tahap terpaksa reply guna ayat sama untuk setiap sms. Facebook comment n Present plak, aku click kat Like jer. “Faqih Aqili Likes This Post”. Jauh di sudut hati, aku memang hargai setiap ucapan dan doa tersebut. Yang bagi hadiah lagi best. Yang aku pelik kenapa diorang bagi aku makanan ek. Aku ni xcukup besar lagi ker? Lelaki ni, kalau dia menghargai sesuatu, biasanya dia xucapkan melalui mulut dia. Penghargaan bukan dinilai ikut kata-kata, tapi dia akan tunjukkan penghargaan dia melalui tindakan. Ni hipotesis aku. Hehhe.

Begitu jugak kepada sesiapa yang xwish aku pun. Sikit pun hati tak terguris (Alamak, ayat sastera!) Kakak aku ada cakap:
... Ramai yang wish. Aku rasa seronok sangat. Tapi ada gak yang tak wish, tapi aku tak kesah pun sebab tak semestinya kalo orang tu tak wish dia tak sayangkan kita.Ye tak?”
Even ada kawan rapat aku tak wish aku, tapi aku tau diorang sayangkan aku.

Hmm, tahun ke 20 hidup aku ni, terasa dunia teenagers akan meninggalkan aku dengan macam2 kenangan. Yang penting, apa yang telah dilakukan sepanjang hidup atas dunia ni selaku orang yang bergelar sebagai muslim.

Plan aku untuk tahun ke 20? Bila orang tanya, aku jawab without offence: Nak bersedia untuk nikah. Sebelum ni bila orang cerita pasal nikah (esp ikhwah yang suka menyakat2 ni), aku xminat langsung. Apehal la dorang ni kemaruk pasal nikah? Tapi aku raikan kan la gurau senda dorang ni. Ye lar, bukan keperluan lagi, aku rasa. Aku pun pelik apsal la ikhwah ni sikit2 cerita pasal nikah.


Tapi sekarang terasa kena buat persediaan secukupnya bermula sekarang. Nak bersedia, bukan sehari dua. Duit kena cari banyak lagi, ilmu kahwin kena belajar, ilmu pasal perempuan kena tahu, emosi kena sentiasa stabil dll. Yang penting, niat kena betul. Sekarang ni, on the way untuk tamatkan buku Fiqh of Marriage. Nata de Coco pulak akan dimantapkan lagi sales and promotion.

Lastly, mudah-mudahan, usia yang lepas, sekarang dan akan datang dipenuhi dengan keberkatan daripada Allah.
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالأرْضِ
Jika sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.
[al Araaf, 7:96]

Friday, 11 December 2009

Hidup Jangan Jadi Parasit

Akhirnya sampai juga di rumah. Tamat Sem 3 Kmb yang mensengsarakan. Tapi cikgu aku pulak dah mintak postkan EE 2nd Draft minggu depan. Aduisy...

Semalam selesai perjalanan dari Kmb ke Seri Manjung. Alhamdulillah, pelbagai kemudahan dan ke’smooth’an Allah berikan. Cerita ditumpangkan orang, bas yang sentiasa on time dan tiket yang datang secara tiba-tiba selepas hampir putus harapan dah jadi asam garam journey sesiapa saja yang dah biasa dengan alam bas ni.

Ke Kisas semalam. Melihat panorama ‘tadika’ yang selalu digembar-gemburkan. Dengan wajah selebet aku masuk ke office meminta sijil GCE Cambidge. At last, dapat jugak sijil ini, selepas agak hampa dengan result IELTS yang xlepas Band 7 tu.

Solat Asar di musolla Saidina Ali merupakan saat yang ditunggu. Dan buat kali terakhirnya untuk batch Gen54 tu, aku dijemput untuk memberikan pengisian selepas solat Asar. Isi xlari jauh mana, pusing2 soal tarbiyah dan soal budak Kisas ni kena kuat amalkan ayat [Hud, 11:112] sebab dah jadi slogan sekolah dorang. Isi lebih berlegar2 tentang apa yang akan dilakukan bila habis exam nanti.

Disebabkan xdisangka dijemput, xbanyak preparation boleh dibuat. Isi dalam kepala sikit je. Teknik ucapan hebat mengatakan jika anda tidak bersedia untuk berucap, jangan katakan anda tidak bersedia kerana audiens akan mula memandang slack kepada pengucap. Dan kali ni pulak kongsi idea yang masuk secara spontan petang semalam: MUTUALISM and PARASITISM.


Apa tu? Mutualism ni hubungan antara dua pihak. Mereka saling memberikan manfaat sesama mereka. Parasitism pulak hubungan antara dua pihak, satu akan mendapat manfaat daripada pihak lagi satu. Pihak lagi satu itu pula akan menderita / mengalami permasalahan.

Kaitannya dengan budak Kisas?
Dah jadi budak Kisas tu, terupgrade sikit kecemerlangan diri. So, in simple words Kisas had benefited you. But then you as x-kisasians, you grabbed all the oppurtunities (and in the sama time you created some problems) but then you just left it with your good result.

Tak namanya style ala-ala parasit ker? So, sumbang2kanlah apa-apa yang anda anda. Idea, tenaga, duit, sokongan dll.

Kaitannya pulak dengan dunia tarbiyyah?
Dah join usrah / halaqah (etc) tu, bertambah pengetahuan dalam Islam, terasa nikmat ukhuwwah + bertambah luas network, terjaga sedikit iman, thus in simple words Tarbiyyah benefits you. But then ... what benefits you are going to give? Let you answer for yourself. Rajin-rajinkan diri, ramai-ramaikan lagi orang tersentuh dengan tarbiyyah dan tonjol2kan la imej yang terbaik sebagai seorang al akh – contoh je la.

Mudah-mudahan bermanfaat.

Dan jangan jadikan diri anda parasit kepada dunia dakwah ini...


خير النّاس أنفعهم للنّاس
Sebaik-baik manusia ialah mereka yang paling banyak memberikan manfaat kepada manusia yang lain
[Hasan Sahih]

Sunday, 6 December 2009

Solat Hajat + Solat Isya = [Apakah]

Saya diajar untuk memastikan dalil Quran dan Hadis perlu diutamakan apabila menceritakan tentang soal ibadah, bukan sangkaan perasaan semata-mata. Agama kita kan berdiri di atas hujah yang nyata.

Minggu Exam datang lagi. Exam yang dipandang sepi oleh ramai budak sem 3 sebab dah tak penting. Ditambah lagi dengan EE, IA dan segala macam kerenah yang IB rengek-rengekkan.

Aha, lagi satu isu datang menjenguk budak Kmb. Ada amalan baru lepas solat Isya setiap hari: Solat Sunat Hajat Secara Berjemaah. Satu yang disangkakan baik, terutamanya ketika minggu exam ni, untuk menambah amalan sunat di samping satu cara untuk mendekatkan diri kepada Allah. Erm, apa yang menjadi isunya?

Orang sudah mula bertanya, peliknya macam ni. Satu sembahyang solat fardhu isya di belakang (golongan dilewatkan), lagi satu jemaah solat sunat hajat di depan. Ni dia contoh soalan yang berlegar-legar
• Boleh ker ada dua jemaah dalam satu surau, depan belakang pulak tu?
• Apsal macam ni? Konfius la. Ingatkan imam aku takbir, rupanya imam lagi satu.

Aku tambah lagi soalan untuk mencabar minda budak Kmb yang tajam2 ni
• Bila la budak Kmb ni almost all jadi makmum jemaah pertama? Macam ni kan best.
• Kenapa xbuat solat hajat sendiri2 ker. Kan lagi selamat. Dapat keluar dari macam2 masalah berbangkit lagi.
• Boleh ker kita solat hajat berjemaah setiap hari ni? Aku dengar2 ada yang kata tak boleh, sebab tak de dalil. Ye ker?
• Kenapa tak buat solat hajat malam2 lagi ker? Masa lepas supper ker...
• Kenapa nama dia solat hajat ek?
• Solat hajat ni kena jemaah waktu exam jer ker?
• dan kenapa-kenapa lagi. Malas nak menulis pulak. Esok nak exam English la.

Saya budak baru belajar. Tapi saya suka bertanya dan mencari jawapan. Saya ni bukan ustaz pun, apatah lagi ulama mahupun seorang yang faqih. Saya ni Faqih pada nama jer. (isy, isy isy dengan nada menyesal)

Bagi aku, bila menceritakan bab ibadat khusus ni, kita tiada sumber lain untuk dirujuk melainkan al Quran dan hadis Rasulullah yang memenuhi syaratnya. Tiada unsur sangkaan / main pandai2 ketika ingin berbicara tentang ibadat khusus ini. Kita kan dah ada ramai ustaz ustazah di sini. Belajar pun jauh-jauh. Mengapa tidak meminta mereka untuk istinbatkan hukum berdasarkan dalil-dalik syarie. Tunjukkan jalan yang benar kepada budak-budak pandai kat Kmb ni.

Dan paling penting, sentiada tundukkan diri kita di bawah wahyu Ilahi. Barulah namanya hamba-Nya yang taat.

Saya suka keadaan macam ni! Harapnya orang tak sekadar bertanya jer. Jom la ligat cari jawapan sama-sama.
Erm... adakah harapan tinggal harapan?

Friday, 4 December 2009

Balik ke KL!

Jangan sekali-kali menulis bercakap ayat bawah ni atau yang seumpama dengannya.
Saya tak suka bercerita. Bila saya bercerita, saya selalu rasa macam cerita saya xbest.

Alkisah empat orang adik beradik ingin pulang ke KL selepas beraya Aidiladha di Perak; seorang perempuan, tiganya lelaki. Sampai dekat nak masuk Tol, kami sepakat nak beri peluang kepada perempuan muda ini untuk membawa kereta, bila dah mula masuk highway. Dia ni baru dapat P la katakan.

Perancangan berjalan lancar. Kereta berhenti di tepi highway, lalu pemandunya bertukar, disaksikan pemandu-pemandu kereta yang lain. Wah, mereka sangat laju!

Perempuan ni dah mula kelihatan gabra. Badan dah la rendah, terpaksa letakkan bantal atas seat driver. Cermin belakang langsung xadjust, entah macamana dia nak tengok kereta dari belakang. Ade ke patut, tengah2 bawak kereta tu, dia boleh adjust cermin pandang belakang tu. Uii, aku dah takut gila.

Uppps, kereta dah berjalan. Dia cuba nak ke kanan, masuk ke lane, tapi gaya masuknya cukup hebat. Terus pusing stereng, immediate entrance. Lalu kedengaranlah bunyi hon dari kereta belakang. Nasib baik signal dah diberi, kereta belakang tu dah aware sikit. Patutnya masukla slow-slow sikit. Adui...terasa lega, setelah jantung berdegup laju.

Lebih kurang 2 km jalan, tiba-tiba driver ni terperasan satu benda. “Aaa, tak pakai seatbelt! Camne, camne ni?” Terpaksa la berhenti sekali lagi. Benda sama bakal berulang lagi, disebabkan tak mahir lagi nak masuk balik ke lane sebelah kanan, sekali lagi adegan menakutkan, akan berlaku. Alamak, dia buat gaya sama, direct pusing stereng! Hon kedengaran lagi.

Banyak lagi peristiwa lain yang berlaku sepanjang driving lebih kurang 15 minit tu. Xlarat nak cerita. Kesimpulan yang dapat dibuat, 15 minit tu merupakan saat yang sangat mendebarkan dalam hidup aku ni. Jalan lurus pun aku takut. Takut-takut, dia termasuk lane lain. Memang banyak doa aku, takut terjadi apa2.

Popular Posts