Wednesday, 30 December 2009

Sifat Budak-budak Yang Best

Syabab itu pemuda. Shabwah itu pula kebudak2an.

Sangat hebat seandainya syabab itu tidak memiliki sifat shabwah. Inilah yang dikatakan oleh Rasulullah dalam satu hadis yang disahihkan oleh Albani suatu ketika dulu.

إن ربّك ليعجب للشّاب لا صبوة له
“Sesungguhnya Tuhanmu kagum kepada pemuda yang tidak memiliki sifat shabwah (kejahilan dan keanak-anakan).”

Apa sifat budak yang biasa bagi mereka? Yang ni boleh kita cari n baca sama2 kat internet atau buku parenting. Kalau tengok budak2 pun boleh sedar sifat n perwatakan dorang. Bawah ni ada sedikit yang aku terjumpa.

1. Setiap benda dibuat, mesti nak dipuji dan dihargai
Contohnya dia dah mintak awal2, apa yang dia akan dapat kalau dapat nombor satu dalam exam. Adakah kanak2 ini tidak ikhlas? Owh, tidak. Mereka masih belajar sebenarnya.

2. Cuba lari dari masalah, tapi xmahu menyelesaikannya.
Dia tahu hidup dia ada banyak masalah, tapi xcukup berani untuk selesaikannya. Mungkin kerana ketakutannya untuk bertindak atau melakukan perubahan.


3. Setiap benda dilakukan mesti hendakkan keseronokan
Selagi mana benda itu tak seronok, minat dia xkan datang. Dia akan jadi bosan, then terus tinggalkan kerja tu. Apa kau ingat setiap benda dalam dunia ni mesti seronok ker? Ada masanya kita kena suffer sedikit untuk dapatkan keseronokan yang berpanjangan.

4. Pentingkan diri.
“Apa yang aku buat, aku mesti dapat benefit. Aku xsuka kalau apa yang aku buat rugikan diri aku sendiri. Orang lain rugi, lantakla, aku xpeduli.” Macam tu kot kata2 hatinya. Kita kena belajar untuk mula memikirkan untuk orang lain sebenarnya. Hadapi susah senang bersama2. Jangan asyik complaint jer.

5. Xbanyak berfikir.
Jadi budak2 ni seronok sebab xbanyak benda perlu dipertimbangkan dalam hidup. Semua benda dalam hidupnya dah difikirkan oleh orang lain yang lebih dewasa eg mak ayah atau cikgunya. Bila xbanyak berfikir, neuron2 dalam otak kurang dijanakan, menjadikannya agak slow dalam belajar. Xsesuai untuk proses tumbesaran. Agak berbahaya jika tiba2 dipaksa untuk berfikir bila masalah tiba2 datang.

6. Dll. Sambung kemudian n bila2 lagi.

Aha, yang penting, kita perlu transform / hijrah untuk menjadi semakin matang / dewasa. Tahun 2010 pun nak dekat dah. Dengan kematangan itulah akan terserlah kebijaksanaan kita. Kebijaksanaan inilah yang akan digunakan untuk deal dengan setiap benda yang berlaku di sekeliling kita. Dakwah apatah lagi memang memerlukan kepada hikmah @ kebijaksanaan. Tidak ada istilah “sudah terlambat” dalam melakukan kebaikan.

Popular Posts