Wednesday, 25 November 2009

What The Loss?

Saya ada kawan. Dia selalu baca surah al Asr selepas habis kelas. Owh, silap. Sebenarnya kami satu kelas baca surah ini lepas habis kelas.

Apabila Allah mengatakan kita dalam kerugian, kita dah xboleh nak menafikan hakikat ini, ditambah lagi dengan struktur ayatnya yang menggunakan uslub lil munkir. Sumpah terhadap masa, ditambah dengan perkataan “sesungguhnya” selain perkataan “la” yang bermaksud pasti.

Kerugian ini merupakan kerugian dan permasalahan yang besar, mengalahkan permasalahan / kerugian ketika krisis ekonomi atau Great Depression mahupun kerugian yang lebih kecil seperti kerugian apabila handset anda hilang.

Tapi, di situ ada pengecualian. Tidak semua insan itu dalam kerugian. Perkataan “Illa” itu diberikan kepada manusia yang hidup berada bersama manusia rugi yang lain, tetapi dia tidak rugi. Dia beriman dan melakukan kebaikan dengan tubuh badannya yang ada.

Dia berpesan-pesan dengan kebenaran, mengajak kepada ketaatan dan juga mencegah kejahatan. Mengajak manusia ke arah keimanan. Menambahkan kebergantungan dan keyakinan terhadap kekuasaan Allah. Dan dia juga bersabar ketika berpesan-pesan.

Banyak kesabaran yang diperlukan jika anda ingin berpesan-pesan. Anda akan dicemuh, anda akan dicakap2 di belakang, anda akan disindir tajam dan mungkin juga fizikal anda akan dicederakan selain diletihkan. Tetapi anda tahu, kesabaran itu sangat cantik, ia suatu seni.

Bukan cakap2 manusia jahil yang kita utamakan, tetapi kita berusaha untuk tidak rugi, sebagaimana kebanyakan manusia lain yang rugi dan bangkrut.
وَالْعَصْرِإِنَّ الإنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya menaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.
[al Asr, 103:1-3]
Kenapa sumpah dengan al Asr yer? Adakah disebabkan masa kita menjadi rugi. Mari kita cari dan ajarkan.

Masa semakin mencengkam sekarang. EE sudah overdue 7 hari. Non-end revision pulak perlu diperasakan lagi. Dan banyak lagi urusan manusiawi yang perlu dilancarkan.

Popular Posts