Tuesday, 6 October 2009

Kapten Yang Koyak


“Nasib Baik Aku Kapten
Kalau x, dh lama aku koyak”
Kata-kata Akmal semalam, selepas dimodified
Kitorang sembang bertiga dengan Aiman pasal Kasukma yang baru je habis
dan jugak pasal atlet2 Kmb Titans yg balik dgn colour hitam tambahan selepas dapat no 2

Orang kata...
Bila budak Kisas dah jumpa, duduk sama2, assabiah namanya
Aku kata...
Apa salahnya?

Looser, koyak, panas, geram, nak nangis etc
perkataan ni biasa je dorang dua ulang2. Kesian pulak dengarnya

Koyak
Perkataan biasa budak Kmb
Sampai ada sorang ni buat blog, addressnya koyaking
Aku pun xtahu dari siapa datang perkataan ni
Tapi maksudnya lebih kurang sedih tahap gaban dewa giler koT

Koyak
Kalau aku kaitkan dgn iman
Mungkin sesuai dengan down... Iman yang lesu
Sindrom yang biasa berlaku, yg ada kat semua orang
Ulama bijak macam mana sekalipun,
pasti pernah / akan koyak dalam hidupnya
Xda siapa pun boleh mengaku paling suci, holier, maksum
Manusia gak, sama jer macam orang lain.

Cuma, suka kat quote Akmal
“Nasib Baik Aku Kapten
Kalau x, dh lama aku koyak”
Kita perlu merasakan diri kita ini penting dalam sesuatu kumpulan
Andai kita lemah semangat, pasti orang lain akan lemah jugak
Rosak orang bawahan kita, efek negatif situasi kita
Yang pasti, ini memerlukan kita terus tabah, xmudah lemah semangat

Andai Rasulullah juga koyak
Koyak bila kena ambush dalam Perang Hunain
Koyak bila patah gigi dalam Perang Uhud
Koyak bila sahabat xrespond bila disuruh sembelih binatang
Koyak bila dakwah di Taif disambut lontaran batu
...
Entah apa jadi dengan kita hari ini.

Kita juga perlu berfikir perkara yang sama
Andai iman kita down
Kita tanya semula
Wajarkah kita koyak berlebih2an
Sehingga bawa kesan negatif kepada tarbiyyah kita

Kuatkan semangat, dapatkan sokongan
Kerana boleh saja
Allah suka melihat rintihan kita di kala kelesuan yang mengharapkan pertolongan

Popular Posts