Monday 26 October 2009

Jangan TIdur Lambat Sangat!

Ini apa yang saya dapat dari Buku SUPERHEALTH
Gaya Hidup Sehat Rasulullah
Dedicated to My Sis
Hidup Perlu Berdisiplin...

Melatonin
Hormon yang dihasilkan di otak. Tindakannya berlawanan dengan cortisol, mula dihasilkan apabila matahari terbenam, capai peak time pukul 2 – 3 pagi.

Fungsi Melatonin – Antioxidant / immunity / biological clock.
Antioxidant
Dikenali juga sebagai terminal antioxidant. Sekali oxidized, tak boleh reduced dah. Dikenali sebagai antioxidant paling kuat kerana terbukti mampu mengelak kerosakan DNA akibat carcinogen.

Immunity
Menggalak penghasilan sel untuk immunity eg sel darah putih (leukosit, limfosit)

Penjaga Jam Biologi
Tentang solat Tahajud, “Tak jadi masalah kalau nak guna alarm handset / weker / minta tolong dikejutkan. Lebih baik jika “jam” itu telah ada dalam diri kita. Bila dah sampai masanya, automatik kita akan bangun”. Jadi, selalulah tidur pada waktunya, jaga waktu tidur agar sama walaupun pada hari cuti.

Apa Kaitannya?
Melatonin dihasilkan ketika hari mulai gelap. Kehadiran cahaya boleh mengganggu penghasilannya. Lampu kalimantang biasa dah sesuai, cuma cahayanya perlu dikurangkan sikit demi sikit sebab melatonin sedang bertambah sikit demi sikit sampai pukul 2 / 3.

Eg: Tengok tv / laptop waktu malam; cahaya dan electromagnetic wave boleh ganggu penghasilan melatonin. Buktinya, cuba tidur dengan lampu terang menyala, tv terbuka dgn tidur dgn lampu gelap, akan rasa bezanya.

Habit Rasulullah?
Tak suka berbincang selepas solat Isya. [HR Bukhari] Rasulullah xsuka tidur sebelum Isya dan tak suka bersembang kosong selepasnya. [HR Bukhari Muslim] Jangan kamu biarkan api di rumahmu ketika kamu tidur (padamkan). Hikmahnya sama: jimat tenaga dan kesan kepada kesihatan.

Kenapa Qiamullail Sesuai Pada Sepertiga Malam Terakhir?
“Melatonin mencapai puncaknya pada pukul 2 / 3. Setelah puncak, tentu jumlahnya akan terus menurun, ibarat naik ke bukit, perlu tenaga yang lebih dan bebas daripada halangan. Namun, untuk turun, relax je dah cukup untuk sampai ke bawah.

Selain boleh melakukan aktiviti dengan tenang dengan rembesan kortisol, xperlu risau penghasilan melatonin akan terganggu. Tak menghairankan jika belajar pada waktu ini sangat best.”
[Edit daripada SUPER HEALTH, m/s 175]


"Setan mengikat tengkuk salah seorang di antara kamu pada waktu tidur dengan tiga ikatan. Pada setiap ikatan dikatakan, 'Bagimu malam yang panjang, maka tidurlah.' Apabila ia bangun dan ingat kepada Allah, maka lepaslah satu ikatan. Jika ia berwudhu, maka terlepaslah satu ikatan (lagi). Dan, jika ia mengerjakan shalat, maka terlepaslah seluruh ikatannya. Ia memasuki pagi hari dengan tangkas dan segar jiwanya. Jika tidak, maka ia masuk pagi dengan jiwa yang buruk dan malas."
[HR Bukhari Muslim]

No comments:

Post a Comment

Labels