Tuesday, 13 October 2009

Cerita Kelas Kami

Kami diajar bahawa syurga itu mahal
Tidak mudah untuk dikejar
Tidak cukup untuk diangan-angankan
Semalam kami lari dari kelas masa Malay
Suka lepak kat LRC atas sambil bersembang2 kedai kopi
Cuaca plak panas hari tu, xsesuai untuk revise Malay
Ikmal pulak jenis yang xsuka panas
(dia mengadu kat Pn Siti Fatimoh minggu lepas)

Entah macamana boleh bercakap pasal syurga
Semua orang nak berkongsi cita-cita dan keinginan mereka

Bukhari kongsi cerita kawan dia pasal pakaian bidadari syurga
Bad pulak nak cerita yang kat syurga ada arak
Siddiq pulak rasa macam xfeel kalau xmabuk lepas minum arak tu
“Ape la ko ni? Dah elok ada kepala otak waras, nak hilangkan pulak?”
Disambut gelak ketawa kami
Azwan mula nak menyebok. Kat syurga nanti boleh hisap rokok puas2. Dia nak fire orang sebenarnya.
Ikmal pulak kena sakat. Kat syurga nanti isteri korang yang akan jadi bidadari. Sume orang mula cakap pasal awek Ikmal.
Dan sume dah terbayang keseronokan dan nikmat syurga.

Aku pulak tersenyum sorang memanjang masa
Bad mengejek nakal
“Ai, senyap je Faqih. Fikir bukan2 la tu...”
“Hoi, mana ade!”
Penduduk Kelas Kami

Yang sebenarnya
Kami diajar bahawa syurga itu mahal
Tidak mudah untuk dikejar
Tidak cukup untuk diangan-angankan

Cerita kami bertujuh
Semoga angan-angan dibuktikan dengan amalan

Muadz nyanyi hadis, lagu Stand Up
قم يا غلام. فأذّن أنّه لا يدخل الجنّة إلّا مؤمن
Tidak masuk syurga kecuali orang beriman.
Tambah ulama, iman itu pulak bukan dengan angan2.

p/s kat rumah kami ada istilah popular pasal syurga ni
Api Syurga. Ade ker?

Popular Posts