Sunday, 27 September 2009

Belajar tu Susah ke Senang?

1. Mula-mula, ingatkan nak cerita pasal homework yang xhabis2 lagi. Tapi xpe. Dah ramai orang tulis pasal homework2 tu yang bertimbun-timbun, padahal Selasa ni dah nak balik Kmb.

2. Belajar, menuntut ilmu ni sebenarnya susah. Sebab tu tone membaca entri pasal homework Kmb ni lebih kurang macam mengeluh atau perlu dibuat-buat mengeluh. Bila listkan homework, terasa berat dan besar sangat. EE; dua je huruf nak eja, tapi berjuta-juta huruf nak kena susun untuk siap.

3. Tapi, orang yang belajar ni sebenarnya dikira sebagai mujahid yang keluar di jalan Allah. Terlalu banyak ayat yang menceritakan kelebihan keluar untuk menuntut ilmu, bahkan ia diletakkan sebaris dengan jihad di medan perang.
وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
Tidak sepatutnya bagi orang-orang yang mukmin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat menjaga dirinya.
[at Taubah, 9:122]
4. Hakikat seorang penuntut ilmu, dia akan diuji, dia akan menghadapi kesukaran juga sepertimana orang yang keluar untuk berjihad perang mempertaruhkan nyawa di jalan Allah. Nilai seorang mujahid perlu dibawa semasa menuntut ilmu. Pengorbanan, ketabahan, disiplin dll perlu ada

5. Semalam, aku dapat berita ayah kawan aku Fateh 507 Gen52 Kisas meninggal dunia. Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Rajiun. Dia masih belajar ilmu agama di Mesir; baru setahun sudah diuji. Kematian ayahandanya dianggap sebagai musibah bersifat tarbiyah daripada Allah. Takziah diucapkan kepada dirinya dan keluarga.

6. Pengajaran yang aku ambil; Fateh mendapat ujian berupa kematian ayahnya yang tersayang. Kita juga akan diuji sebagaimana layaknya Fateh diuji, cuma ujian kita mungkin berbeza.

7. Sebab tu kita kena ada attitude belajar seperti attitude seorang mujahid. Perlu serius dan bersiap sedia untuk menerima kesusahan. Perlu bersedia mencurahkan usaha demi kepentingan agama.

8. Tapi, belajar itu senang rupanya. Sebab ramai yang suka guna style lepak2 dan mode senang lenang waktu belajar walaupun duduk dalam sem3 yang busy di Kmb ni. Benda xpenting pon diupgradenya menjadi penting. Benda sia-siapun dianggapnya berfaedah dengan macam-macam alasan. Owh, belajar itu senang rupanya.

Popular Posts