Friday, 29 May 2009

Kenapa Nak Kena Bersama?

Entri kali ini lebih memberi semangat kepada semua utk konsisten n memberi komitmen sepenuhnya terhadap usaha pembaikan ummah ini. Bahkan inilah sifat yang diceritakan oleh Allah sebagai sifat ummat yang terbaik.

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ

Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka; di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.
[ali Imran, 3:110]


Kenapa kita bersama dan selalu bersama? Sebab ini merupakan salah satu cara yang terpenting untuk menjaga iman kita. Dengan selalu bersama, minimum sekali dalam setiap minggu iaitu melalui halaqah, semangat / himmah kita terhadap dakwah akan lebih terjaga.

Secara mudahnya, dengan bertemu dan bersama dengan orang yang memahami Islam dari sudut dakwah dan tarbiyyahnya, kita akan turut sama merasai atmosfera baik daripada mereka. Cara mereka bergaul, bercakap, apa yang dibincangkan sedikit sebanyak bukan lagi berfokus tentang dunia semata-mata, tetapi lebih kepada memanfaatkan dunia untuk tujuan akhirat.

Bahkan dengan persekitaran yang baiklah seseorang akan mudah terpengaruh untuk hidup dengan baik. Sebab itu konsistensi untuk bertemu ikhwah penting sebab selain untuk bertanya khabar dan mengupdate cerita tentang mereka, kita akan mengupdate juga tentang gerak kerja mereka.

Jangan sampai kita xberjumpa langsung sekali dalam seminggu. Sebab apabila kita hidup dalam lingkungan yang statik (xbaik, xjahat) atau dalam lingkungan yang negatif, sedikit sebanyak jiwa kita akan dipengaruhi oleh lingkungan tersebut.

Sedikit demi sedikit semangat kita untuk berdakwah dan mentarbiyyah akan hilang. Sedikit demi sedikit perasaan cintakan kenikmatan dunia akan datang. Sedikit demi sedikit perkara ini akan merosakkan semangat kita untuk berkorban, berjuang dan sentiasa bersiap sedia menghadapi musuh. Disebabkan terlalu lama hidup dalam lingkungan yang senang dan tidak positif.

Oleh itu, sama-samalah kita mencari persekitaran yang baik secara berterusan. Liqa negeri sempena cuti ini, sebagai contoh, dapat melatih diri kita untuk mengetepikan perasaan kecenderungan untuk seronok dan bahagia kita terhadap rumah kediaman kita. Sebab kadang-kadang perasaan cinta terhadap tempat tinggal sedikit sebanyak mampu menghakis kecintaan kita terhadap Allah, Rasul dan jihad pada jalannya.

قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ

Katakanlah: "Jika bapak-bapak, anak-anak, saudara-saudara, istri-istri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik.
[at Taubah, 9:24]


Ingat, selain dapat bertemu dengan ikhwah yang insya-Allah terjaga mutabaahnya, kita juga akan terlatih untuk berkorban perasaan, harta dan diri untuk bertemu mereka walaupun sedikit sebenarnya yang kita korbankan.

Sesungguhnya perumpamaan berkawan dengan orang saleh dan berkawan dengan orang jahat adalah seperti seorang penjual minyak wangi (misk) dan seorang peniup dapur tukang besi. Penjual minyak wangi, dia mungkin akan memberikan kamu atau kamu akan membeli darinya atau kamu akan mendapatkan aroma harum darinya. Tetapi peniup dapur tukang besi, mungkin dia akan membakar pakaianmu atau kamu akan mencium bau yang tidak sedap.
[HR Muslim]

Popular Posts